LAMINAATPINDADE PUHASTAMISE JUHEND

Laminaadi igapäevaseks puhastamiseks sobib vesi ja pehme pesuvahend. Kasutage majapidamislappi või puuvillase kanga tükki. Peale pesu kuivatage pind kuiva lapiga või majapidamispaberiga.

 

Keelatud on kasutada abrasiivseid vahendeid (sh küürimisšvamme) ja happelist puhastusainet.

 

Raskesti eemaldatavate plekkide korral tuleb kasutada pleki päritolu jaoks sobivat vahendit. Laminaadi puhastamiseks (välja arvatud lakitud pinnad, sh lauaplaadi servad) on lubatud kasutada järgmisi aineid sisaldavaid puhastusvahendeid: valge atsetoon, meditsiiniline alkohol, metanool, etanool, MEK, lahusti, TCE.

 

Pastapliiatsi, tindi, markeri, värvide ja liimi eemaldamiseks kasutage lahustit sisaldavat puhastusvahendit, näiteks Sanitec „Deink“ või Kiehl „Tablefit“ plekieemaldusvahend.
Lahustit sisaldava vahendiga EI TOHI puhastada lakitud pindu, sh lauaplaadi servi.

Sanitec „Deink“ plekieemaldusvahendit võib pihustada otse määrdunud pinnale ja hõõruda puhtaks.

Kiehl „Tablefit“ plekieemaldusvahend pihustage lapile ja hõõruge määrdunud pind puhtaks. Vajadusel puhastage pind puhta niiske lapiga ja
kuivatage.

LAKITUD VÕI LAMINAADIGA ISTE?

Klassitooli istmed ja seljatoed on valmistatud peamiselt kasevineerist. Lõuna-Euroopast tuuakse ka pöögivineerist mööblit. Koolitoolide kasutusintensiivsust arvestades on oluline, et istme pinnatöötlus oleks vastupidav ja püsiv aastateks. Milliseid variante pakutakse?

  • LAKITUD ISTMED
    Varasemast kooliajast mäletame pinnulist istme serva, mis tihti sukad katki tõmbas. Kahjuks ka tänapäeval kuuleb koolijuhtidelt sarnast kaebust. Kvaliteet sõltub siiski tootmistehnoloogiast. Head tootjad valmistavad pinnuvabad ja kvaliteetsed vineerdetailid.
    Uuena on vineerist tooted üldjuhul väga ilusad, kuna naturaalne kasespoon (või pöögispoon) ei ole jõudnud pleekida ja värvust muuta. Eelpoolkirjeldusele lisaks info, et naturaalne puidu pind muudab alati ajapikku värvi, muutudes peamiselt tumedamaks. Nahale tundub naturaalne puiduspoon sõbralik ja soe. Kahjuks teksapükste taskuneedid või tagataskus olevad võtmed on lakitud spooni pinnale armutud, muutes istme pinna kriimuliseks ja koledaks.
  • LAMINAADIGA KAETUD ISTMED
    Laminaat on väga tugev pinnakattematerjal, millega kaetakse detailid juba vineeri pressimisel. Laminaadi mustreid ja toone pakutakse väga suurel hulgal. Koolimööbli puhul on levinum kaseimitatsiooni laminaadid, mistõttu esialgu on isegi raske vahet teha kasevineerist lakitud istme ja kaseimitatsiooni laminaadiga istme vahel. Suurt erinevust näeb juba siis, kui võrrelda näiteks 2 aastat kasutuses olnud istmeid. Lakitud iste on üldjuhul muutunud tumedaks ja istme pind on  kriimuline ja muljutud. Laminaadiga iste on toonilt sama hele kui uus, ilma kriimude või muljumiskahjustuseta.

KOKKUVÕTTEKS toolid, mis on intensiivses kasutuses, võiks olla pigem LAMINAADIGA kaetud istmete ja seljatugedega.

REGULEERITAVA KÕRGUSEGA KOOLITOOL - KAS VALIDA?

Vastus sõltub sellest, mis või mitme kasvugrupi õpilased seda koolitooli kasutavad.

 

Standardis EN 1729-1:2015 (MÖÖBEL. Haridusasutuste toolid ja lauad. Osa 1: Funktsionaalmõõtmed) on toolide funktsionaalmõõdud vastavalt laste kasvu intervallile jagatud suurusmärgiste järgi. Järgmises tabelis on kasutatud nimetatud standardi andmeid. Siin on välja toodud suurusmärgis, õpilase kasvuintervall ja vastavalt sobivad istme kõrgus, istme efektiivsügavus ja laua kõrgus (mm). Täpsustame üle, et antud tabelis on välja toodud ainult osa mõõtudest. Õpilase õiget rühti soodustav ja mugavat tööasendit mõjutavad veel mitmed teised standardis sätestatud funktsionaalmõõtmed (nt istme laius, seljatoe kõrgus, seljatoe horisontaalne raadius, lauaplaadi sügavus, lauaplaadi laius inimese kohta, pindala inimese kohta jm).


Surusmärgis 0 1 2 3 4 5 6 7

Kasvu intervall 800
kuni
950
930
kuni
1160
1080
kuni
1210
1190
kuni
1420
1330
kuni
1590
1460
kuni
1765
1590
kuni
1880
1740
kuni
2070

Istme kõrgus (+/-10) 210 260 310 350 380 430 460 510

Istme efektiivsügavus
+/- 15 (0 kuni 2),
+/- 25 (3 kuni 7)
300 340 380 420 460

Laua kõrgus (+/- 20) 400 460 530 590 640 710 760 820

Vastus sõltub sellest, mis või mitme kasvugrupi õpilased seda koolitooli kasutavad.

 

Standardis EN 1729-1:2015 (MÖÖBEL. Haridusasutuste toolid ja lauad. Osa 1: Funktsionaalmõõtmed) on toolide funktsionaalmõõdud vastavalt laste kasvu intervallile jagatud suurusmärgiste järgi. Järgmises tabelis on kasutatud nimetatud standardi andmeid. Siin on välja toodud suurusmärgis, õpilase kasvuintervall ja vastavalt sobivad istme kõrgus, istme efektiivsügavus ja laua kõrgus (mm). Täpsustame üle, et antud tabelis on välja toodud ainult osa mõõtudest. Õpilase õiget rühti soodustav ja mugavat tööasendit mõjutavad veel mitmed teised standardis sätestatud funktsionaalmõõtmed (nt istme laius, seljatoe kõrgus, seljatoe horisontaalne raadius, lauaplaadi sügavus, lauaplaadi laius inimese kohta, pindala inimese kohta jm).


Surusmärgis

4

5 6

Kasvu intervall

1330
kuni
1590

1460
kuni
1765
1590
kuni
1880

Istme kõrgus(+/-10)

380

430 460

Istme efektiivsügavus
+/- 25 (3 kuni 7)

340

380 420

Laua kõrgus
(+/- 20)

640

710 760

Algkoolis õppivate laste jaoks on üldjuhul sobiv suurusmärgi 4 ja 5 mööbel.
Põhikooli õpilased alates 5. klassist ja gümnaasiumi õpilased on juba täiskasvanu mõõdus ja neile sobib suurusmärgi 6 mööbel.

 

Kui on soov, et koolitool peab olema reguleeritav kolmes kõrguses vastavalt suurusmärgistele 4, 5 ja 6, siis juhul, kui toolil ei ole reguleeritav istme sügavus, siis selline tool ei vasta standardi EN 1729-1:2015 nõuetele.

 

Algkooli lapsele sobiva suurusmärgi 4 ja 5 järgi istme efektiivsügavus on põhikooli või gümnaasiumi õpilasele sobiva suurusmärgi 6 kohta liiga lühike. See ei mõju kasutajale küll ebasoodsalt, kuid on ebamugav piiratud reietoe tõttu.

 

Põhikooli 5.klassist alates või gümnaasiumi õpilasele sobiv suurusmärgi 6 istme efektiivsügavus on algkooli lapse jaoks liiga sügav. Liiga suure istme sügavuse korral surub istme esiserv põlvetaguseid, põhjustades verevoolu takistust säärtesse. See takistab õpilast istumast küllalt kaugel tagapool ja põhjustab seljatoeni küündimisel halba kehahoiakut.

Vale istumisasend liiga suure istmesügavuse või madala laua tõttu

Kui nüüd praktilise ja majandusliku poole pealt mõtiskleda.
Reguleeritava kõrgusega tooli tootmisel on tööoperatsioone oluliselt rohkem, materjali kulu suurem, erineva mööblifurnituuri vajadus suurem jms, mille tõttu kujuneb tooli hind märgatavalt kõrgemaks, kui mittereguleeritaval koolitoolil. Kas on ratsionaalne soetada reguleeritava kõrgusega õpilastoolid põhikooli või gümnaasiumi klassiruumidesse?

 

Põhikooli ja gümnaasiumi õppetöö toimub üldjuhul erinevate õppeainete klassiruumides või auditooriumis, mistõttu õpilasel ei ole oma kindlat töökohta ja seetõttu tema kasvule paika reguleeritud koolitooli. Taaskord tekib küsimus: kas on ratsionaalne soetada reguleeritava kõrgusega õpilastoolid põhikooli või gümnaasiumi klassiruumidesse? Neid toole ei reguleerita ilmselt kunagi.

 

Reguleeritav klassitool algkooli lapsele on igati mõistlik, kui see on koos reguleeritava lauaga, mille kõrgus on reguleeritav tooliga samale suurusmärgistele vastavalt.

 

Kui üks ese koolitooli ja -laua komplektist ei ole reguleeritav, siis teise eseme reguleerimisel ei ole mingisugust mõtet, kuna reguleerimisel muudetakse tooli ja/või laua funktsionaalmõõtmed erinevale suurusmärgisele vastavaks. See ei ole õpilase õiget rühti toetav ega mugav töökoht.

Kõike eelpoolkirjeldatut arvesse võttes, oleme loonud algkooli lapse jaoks reguleritava kõrgusega koolitooli (TOOL 72 MINI, REGULEERITAV) ja –laua (KOOLILAUD 73, REGULEERITAVA KÕRGUSEGA) suurusmärgi 4 ja 5 järgi. Põhikooli õpilasele alates 5. klassist ja gümnaasiumi õpilasele on sobivad suurusmärgi 6 mõõtude järgi arendatud koolitoolid 72 ja 76 ning koolilauad 73 1-KOHALINE, 73 2-KOHALINE ja TRAPETSIKUJULINE RÜHMATÖÖLAUD. Tooted on testitud ja vastavad standarditele EN 1729-1:2015 (Mööbel. Haridusasutuste toolid ja lauad. Osa 1: Funktsionaalmõõtmed) ja EN 1729-2:2012+A1:2015 (Mööbel. Haridusasutuste toolid ja lauad. Osa 2: Ohutusnõuded ja katsemeetodid).

 

Toolide vastavust standardi(te)le tõendab akrediteeritud mööblilabori poolt väljastatud testi raport. Testi raport väljastatakse konkreetse toote kohta, toote piltidega ja on selgelt mõistetav.